Clozapin Accord

Hauptinformation

  • Handelsname:
  • Clozapin Accord 200 mg Tabletten
  • Verschreibungstyp:
  • Arzneimittel zur einmaligen Abgabe auf aerztliche Verschreibung
  • Verwenden für:
  • Menschen
  • Art der Medizin:
  • allopathic Droge

Dokumenten

Lokalisierung

  • Erhältlich in:
  • Clozapin Accord 200 mg Tabletten
    Österreich
  • Sprache:
  • Deutsch

Therapeutische Informationen

  • Produktbesonderheiten:
  • Abgabe durch eine (öffentliche) Apotheke

Weitere Informationen

Status

  • Quelle:
  • AGES
  • Zulassungsnummer:
  • 137536
  • Berechtigungsdatum:
  • 23-03-2017
  • Letzte Änderung:
  • 01-12-2018

Öffentlichen Beurteilungsberichts

CMDh/223/2005

February 2014

Public Assessment Report

Scientific discussion

Clozapin Accord 25/50/100/200 mg Tabletten

CLOZAPIN

AT/H/0583/001-004/DC

Date: 30.08.2017

This module reflects the scientific discussion for the approval of Clozapin Accord

25/50/100/200 mg Tabletten. The procedure was finalised at 18.01.2017.

For information

on changes after this date please refer to the module ‘Update’.

I.

INTRODUCTION

Based on the review of the quality, safety and efficacy data, the Member States have granted a

marketing authorisation for Clozapin Accord 25/50/100/200 mg Tabletten, from Accord

Healthcare Limited.

The product is indicated for:

Treatment-resistant schizophrenia

Clozapine is indicated in treatment-resistant schizophrenic patients and in schizophrenia

patients who have severe, untreatable neurological adverse reactions to other antipsychotic

agents, including atypical antipsychotics.

Treatment resistance is defined as a lack of satisfactory clinical improvement despite the use

of adequate doses of at least two different antipsychotic

agents, including an atypical

antipsychotic agent, prescribed for adequate duration.

Only for 25, 50 and 100 mg tablets:

Psychosis during the course of Parkinson's disease

Clozapine is also indicated in psychotic disorders occurring during the course of Parkinson's

disease, in cases where standard treatment has failed.

A comprehensive description of the indications and posology is given in the SmPC.

The marketing authorisations have been granted pursuant to Article 10(1) of Directive

2001/83/EC for the 25 and 100 mg strengths and Article 10(3) of Directive 2001/83/EC for

the 50 and 200 mg strengths.

Clozapine

been

shown

antipsychotic

agent

that

different

from

classic

antipsychotics.

Clinically clozapine produces rapid and marked sedation and exerts antipsychotic effects in

schizophrenic patients resistant to other drug treatment. In such cases, clozapine has proven

effective in relieving both positive and negative schizophrenic symptoms mainly in short-term

trials.

In an open clinical trial performed in 319 treatment resistant patients treated for 12 months, a

clinically relevant improvement was observed in 37% of patients within the first week of

treatment and in an additional 44% by the end of 12 months. The improvement was defined as

about 20% reduction from baseline in Brief Psychiatric Rating Scale Score. In addition,

improvement in some aspects of cognitive dysfunction has been described.

Compared to classic antipsychotics, clozapine produces fewer major extrapyramidal reactions

such as acute dystonia, parkinsonian-like side effects and akathisia. In contrast to classic

antipsychotics, clozapine produces little or no prolactin elevation, thus avoiding adverse

effects such as gynaecomastia, amenorrhoea, galactorrhoea and impotence.

A potentially serious adverse reaction caused by clozapine therapy is granulocytopenia and

agranulocytosis occurring at an estimated incidence of 3% and 0.7%, respectively. In view of

this risk, the use of clozapine should be limited to patients who are treatment-resistant or

patients with psychosis in Parkinson's disease when other treatment strategies have failed

(only for 25, 50 and 100 mg tablets) and in whom regular haematological examinations can be

performed.

II.

QUALITY ASPECTS

II.1

Introduction

Clozapin Accord 25/50/100/200 mg Tabletten are tablets which are presented in Aluminium -

PVC/PVDC blister packs.

II.2

Drug Substance

The active substance in Clozapin Accord 25/50/100/200 mg Tabletten is clozapine. The

specification of the active substance/s meets the current scientific requirements. The adequate

quality of the active substance has been shown by submitting the appropriate control data. The

stability of the active substance has been tested under ICH conditions. The results of the

stability studies support the established retest-period.

II.3

Medicinal Product

Clozapin Accord 25/50/100/200 mg Tabletten contain the following excipients:

Lactose monohydrate

Maize starch

Povidone K30

Silica, colloidal anhydrous

Magnesium stearate

Talc

Lactose:

25 mg: Each tablet contains 46 mg lactose.

50 mg: Each tablet contains 91 mg lactose.

100 mg: Each tablet contains 182 mg lactose.

200 mg: Each tablet contains 365 mg lactose.

The development of the product has been sufficiently made and deemed appropriate. The

usage of all the excipients has been described.

The release specification includes the check of all parameters relevant to this pharmaceutical

form. Appropriate data concerning the control of the finished product support the compliance

with the release specifications.

The packaging of the medicinal product complies with the current legal requirements.

Stability studies under ICH conditions have been performed and data presented support the

shelf life claimed in the SmPC, with a shelf life of 36 months.

pharmaceutical

quality

Clozapin

Accord

25/50/100/200

mg

Tabletten

been

adequately shown.

II.4

Discussion on chemical, pharmaceutical and biological aspects

Information on development, manufacture and control of active substance and medicinal

product has been presented in a satisfactory manner. The results of tests carried out indicate

satisfactory consistency and uniformity of important product quality characteristics.

III.

NON-CLINICAL ASPECTS

Pharmacodynamic,

pharmacokinetic

toxicological

properties

clozapine

well

known. As clozapine is a widely used, well-known active substance, the applicant has not

provided additional studies and further studies are not required. Overview based on literature

review is, thus, appropriate.

III.1

Ecotoxicity/environmental risk assessment (ERA)

Since Clozapin Accord 25/50/100/200 mg Tabletten is intended for generic substitution, this

will not lead to an increased exposure to the environment. An environmental risk assessment

is therefore not deemed necessary.

III.2

Discussion on the non-clinical aspects

non-clinical

overview

pre-clinical

pharmacology,

pharmacokinetics

toxicology is adequate.

IV.

CLINICAL ASPECTS

IV.1

Introduction

To support the application, the applicant has submitted as report two bioequivalence studies.

The studies were conducted with the lowest possible dose of 12.5 mg clozapine (one half

tablet of the lowest dose strength of 25 mg) due to safety/tolerability reasons in healthy

volunteers.

IV.2

Pharmacokinetics

Biowaiver

A biowaiver of strengths was requested and granted for the 50 mg, 100 mg and 200 mg

strengths.

Bioequivalence studies

Study 1: An open label, balanced, randomized, two-treatment, two-period, two-sequence,

single oral dose, crossover, bioequivalence study of two products of clozapine tablets 25 mg

following administration of 12.5 mg dose (one half tablet) in normal, healthy, adult, human

subjects under fasting condition.

Table 1.

Pharmacokinetic

parameters

(non-transformed

values;

arithmetic

mean ± SD, t

max

median, range)

Treatment

AUC

0-t

ng/ml/h

AUC

0-∞

ng/ml/h

C

max

ng/ml

t

max

h

Test

426.735

± 178.2627

455.105

± 205.5401

32.533

± 11.1274

1.667

(1.000 – 4.500)

Reference

454.349

± 205.0957

482.163

± 227.3427

32.367

± 10.9138

1.667

(1.000 – 4.517)

*Ratio (90% CI)

94.6

(88.12 – 101.65)

94.8

(88.30 – 101.84)

101.2

(94.72 – 108.03)

AUC

0-t

Area under the plasma concentration curve from administration to last observed concentration at time t.

0-72h

be reported instead of AUC

, in studies with sampling period of 72 h, and where the concentration

at 72 h is quantifiable. Only for immediate release products

AUC

0-∞

Area under the plasma concentration curve extrapolated to infinite time.

0-∞

does not need to be reported when

0-72h

is reported instead of AUC

C

max

Maximum plasma concentration

t

max

Time until C

is reached

*ln-transformed values

Study 2: An open label, balanced, randomized, two-treatment, four-period, two-sequence,

single oral dose, fully replicate, crossover, bioequivalence study of two products of Clozapine

Tablets 25 mg following administration of 12.5 mg dose (one half tablet) in normal, healthy,

adult, human subjects under fasting condition.

Table 2.

Pharmacokinetic

parameters

(non-transformed

values;

arithmetic

mean ± SD, t

max

median, range)

Treatment

AUC

0-t

ng/mL/h

AUC

0-∞

ng/mL/h

C

max

ng/mL

t

max

h

Test

(N = 137

observations)

326.898

(± 161.1109)

343.622

(± 175.4411)

26.355

(± 10.1719)

1.667

(1.000 - 5.000)

Reference

(N = 138

observations)

315.261

(± 157.4109)

332.704

(± 172.3380)

24.770

(± 9.0676)

2.000

(1.000 - 6.000)

*Ratio (90% CI)

104.3

(100.13 - 108.59)

103.9

(99.76 - 108.13)

106.2

(101.60 - 110.92)

AUC

0-t

Area under the plasma concentration curve from administration to last observed concentration at time t.

0-72h

be reported instead of AUC

, in studies with sampling period of 72 h, and where the concentration

at 72 h is quantifiable. Only for immediate release products

AUC

0-∞

Area under the plasma concentration curve extrapolated to infinite time.

0-∞

does not need to be reported when

0-72h

is reported instead of AUC

C

max

Maximum plasma concentration

t

max

Time until C

is reached

*ln-transformed values

Conclusion on bioequivalence studies:

Based on the additionally submitted bioequivalence study Clozapin Accord (test product) is

considered bioequivalent with Leponex (originator product).

The results of the study 2 with half a tablet (corresponding to 12.5 mg clozapine) of 25 mg

formulation can be extrapolated to other strengths 50 mg, 100 mg and 200 mg, according to

conditions in Guideline on the Investigation of Bioequivalence (CPMP/EWP/QWP/1401/98

Rev. 1/Corr**), section 4.1.6.

IV.3

Pharmacodynamics

pharmacodynamic

profile

clozapine

well

established.

additional

pharmacodynamic study has been submitted by the applicant and none is required.

IV.4

Clinical efficacy/safety

Efficacy and safety of clozapine in the proposed indications are known and assessed as being

scientifically based considering recent knowledge, guidelines, and recommendations.

The safety profile of the test product is comparable with the safety profile of the reference

product.

IV.5

Risk Management Plan

The MAH has submitted a risk management plan, in accordance with the requirements of

Directive

2001/83/EC

amended,

describing

pharmacovigilance

activities

interventions designed to identify, characterise, prevent or minimise risks relating to Clozapin

Accord 25/50/100/200 mg Tabletten.

Summary table of safety concerns as approved in RMP

Important identified risks

Agranulocytosis

Epilepsy/Seizures

Cardiovascular disorders including Orthostatic

hypotension, Myocarditis and Cardiomyopathy,

Pericarditis/Pericardial Effusion, QT prolongation,

Myocardial infarction, Thromboembolism,

Circulatory collapse

Anticholinergic effects

Metabolic disorders including Hyperglycaemia,

Dyslipidemia, Weight gain

Acute withdrawal reactions

Fulminant hepatic necrosis

Neuroleptic malignant syndrome

Hypersensitivity

Excessive sedation

Important potential risks

Cerebrovascular adverse events and increased risk

of death in elderly patients with dementia related

psychosis

Sudden unexplained death

Renal Failure

Interaction with drugs which are either inhibitor or

inducer of CYP450 isoenzymes including

antiepileptics like phenytoin

Interaction with valproic acid

Interaction with citalopram

Drug withdrawal syndrome neonatal

Interaction with highly protein bound substances

(e.g. warfarin and digoxin)

Missing information

Use in children and adolescent under age of 16

Use in pregnant and lactating populations

Routine pharmacovigilance activities are regarded to be sufficient to identify and characterise

the risks of the product. Additional risk minimisation measures (educational material as

proposed in the RMP) shall be agreed with the national competent authority.

IV.6

Discussion on the clinical aspects

The dossier contains an adequate review of published clinical data and bioequivalence has

been shown for the 25 mg strength.

A biowaiver of strengths was requested and granted for the 50 mg, 100 mg and 200 mg

strengths.

V.

USER CONSULTATION

A user consultation with target patient groups on the package information leaflet (PIL) has

been performed on the basis of a bridging report making reference to Leponex 25/100 mg

tablets and Solifenacin succinate 5/10 mg film-coated tablets. The bridging report submitted

by the applicant has been found acceptable.

VI.

OVERALL CONCLUSION, BENEFIT/RISK ASSESSMENT AND

RECOMMENDATION

Concerning additional risk minimisation measures:

Educational material as additional risk minimisation measure shall be agreed with national

competent authorities.

pharmaceutical

quality

Clozapin

Accord

25/50/100/200

mg

Tabletten

been

adequately shown.

There are no non-clinical or clinical concerns.

The benefit/risk relation is considered positive.

Public Assessment Report

Update

Clozapin Accord 25/50/100/200 mg Tabletten

CLOZAPIN

AT/H/0583/001-004

This module reflects the procedural steps and scientific information after the finalisation

of the initial procedure.

Procedure

number*

Scope

Product Information

affected

Date of end

of procedure

Approval/

non approval

Summary/ Justification for

refuse

*Only procedure qualifier, chronological number and grouping qualifier (when applicable)

Packungsbeilage: zusammensetzung, kinische angaben, nebenwirkungen, wechselwirkungen, dosierung, schwangerschaft, stillzeit

Gebrauchsinformation: Information für Anwender

Clozapin Accord 200 mg Tabletten

Wirkstoff: Clozapin

Lesen Sie die gesamte Packungsbeilage sorgfältig durch, bevor Sie mit der Einnahme dieses

Arzneimittels beginnen, denn sie enthält wichtige Informationen.

Heben Sie die Packungsbeilage auf. Vielleicht möchten Sie diese später nochmals lesen.

Wenn Sie weitere Fragen haben, wenden Sie sich an Ihren Arzt oder Apotheker.

Dieses Arzneimittel wurde Ihnen persönlich verschrieben. Geben Sie es nicht an Dritte weiter. Es

kann anderen Menschen schaden, auch wenn diese die gleichen Beschwerden haben wie Sie.

Wenn Sie Nebenwirkungen bemerken, wenden Sie sich bitte an Ihren Arzt oder Apotheker. Dies

gilt auch für Nebenwirkungen, die nicht in dieser Packungsbeilage angegeben sind. Siehe

Abschnitt 4.

Was in dieser Packungsbeilage steht

Was ist Clozapin Accord und wofür wird es angewendet?

Was sollten Sie vor der Einnahme von Clozapin Accord beachten?

Wie ist Clozapin Acord einzunehmen?

Welche Nebenwirkungen sind möglich?

Wie ist Clozapin Accord aufzubewahren?

Inhalt der Packung und weitere Informationen

1.

Was ist Clozapin Accord und wofür wird es angewendet?

Der Wirkstoff von Clozapin Accord ist Clozapin, der zu einer Gruppe von Arzneimitteln gehört, die

Neuroleptika genannt werden (Arzneimittel zur Behandlung bestimmter psychiatrischer

Erkrankungen wie z. B. von Psychosen).

Clozapin Accord wird angewendet zur Behandlung von Patienten mit Schizophrenie, bei denen

andere Arzneimittel nicht gewirkt haben.

Schizophrenie ist eine psychiatrische Erkrankung, die das Denken, Fühlen und Verhalten der

Betroffenen beeinflusst. Sie dürfen dieses Arzneimittel nur einnehmen, wenn Sie im Rahmen der

Behandlung Ihrer Schizophrenie bereits Behandlungsversuche mit mindestens zwei anderen

Neuroleptika unternommen haben und diese Arzneimittel nicht wirkten, oder Nebenwirkungen hatten,

die nicht behandelt werden konnten. Eines dieser zuvor versuchten Arzneimittel muss zu den neueren

atypischen Neuroleptika gehört haben.

2.

Was sollten Sie vor der Einnahme von Clozapin Accord beachten?

Clozapin Accord darf nicht eingenommen werden,

wenn Sie überempfindlich (allergisch) gegen Clozapin oder einen der in Abschnitt 6. genannten

sonstigen Bestandteile dieses Arzneimittels sind.

wenn bei Ihnen keine regelmäßigen Blutuntersuchungen durchgeführt werden können.

wenn Sie in der Vergangenheit einmal niedrige Zahlen an weißen Blutkörperchen hatten (z. B.

eine Leukopenie oder Agranulozytose), und zwar insbesondere dann, wenn diese Störung durch

ein Arzneimittel verursacht wurde. (Ausnahme: Mangel an weißen Blutkörperchen aufgrund

einer Chemotherapie).

wenn Sie in der Vergangenheit die Anwendung von Clozapin aufgrund schwerer

Nebenwirkungen (z. B. Agranulozytose oder Herzprobleme) einstellen mussten.

wenn Sie mit langwirkenden Depot-Injektionen von Neuroleptika behandelt werden oder

wurden.

wenn Sie an einer Knochenmarkserkrankung leiden oder gelitten haben.

wenn Sie eine Epilepsie (Krampfanfälle) haben, die nicht durch eine Behandlung kontrolliert ist.

wenn Sie eine akute psychiatrische Erkrankung haben, die durch Alkohol oder Arzneimittel

(z. B. Betäubungsmittel) verursacht ist.

wenn Sie unter Bewusstseinstrübung oder starker Schläfrigkeit leiden.

wenn Sie einen Kreislaufkollaps haben, der durch einen schweren Kreislaufschock hervorgerufen

sein kann.

wenn Sie an einer schweren Nierenerkrankung leiden.

wenn Sie an Myokarditis (Entzündung des Herzmuskels) leiden.

wenn Sie an einer anderen schweren Herzerkrankung leiden.

wenn Sie Zeichen einer aktiven Lebererkrankung haben, wie zum Beispiel eine Gelbsucht

(Gelbfärbung der Haut und der Augen, Übelkeit und Appetitlosigkeit).

wenn Sie irgendeine andere schwere Lebererkrankung haben.

wenn Sie einen paralytischen Ileus haben (ausgeprägte Darmträgheit mit starker Verstopfung).

wenn Sie Arzneimittel anwenden, die die Knochenmarksfunktion beeinträchtigen.

wenn Sie Arzneimittel einnehmen, welche bekannterweise die Anzahl an weißen Blutkörperchen

reduzieren.

Bitte informieren Sie Ihren Arzt, wenn einer der genannten Punkte auf Sie zutrifft. Nehmen Sie

Clozapin Accord in diesem Fall nicht ein.

Clozapin Accord darf nicht an bewusstlose Personen oder Patienten verabreicht werden, die sich in

einem Koma befinden.

Warnhinweise und Vorsichtsmaßnahmen

Die in diesem Abschnitt beschriebenen Sicherheitsmaßnahmen sind sehr wichtig. Sie müssen die

Sicherheitsmaßnahmen einhalten, um das Risiko für schwerwiegende, lebensbedrohliche

Nebenwirkungen möglichst gering zu halten.

Informieren Sie vor Beginn der Behandlung mit Clozapin Accord Ihren Arzt, wenn Sie an einer

der folgenden Krankheiten leiden oder irgendwann einmal eine dieser Krankheiten hatten:

venöse Thrombosen (Blutgerinnsel) oder venöse Thrombosen in Ihrer Familie, denn derartige

Arzneimittel werden mit dem Auftreten von Blutgerinnseln in Verbindung gebracht.

Glaukom (erhöhter Druck im Auge).

Diabetes mellitus. Bei Patienten mit oder ohne bekannter Diabetes-Erkrankung wurden erhöhte

(in einigen Fällen stark erhöhte) Blutzuckerspiegel beobachtet (siehe Abschnitt 4.).

Prostataprobleme oder Probleme beim Wasserlassen.

irgendeine Erkrankung des Herzens, der Nieren oder der Leber.

chronische Verstopfung oder wenn Sie Arzneimittel einnehmen, die Verstopfung hervorrufen

(wie z. B. so genannte Anticholinergika).

Galactose-Unverträglichkeit, Lapp-Lactase-Mangel oder Glucose-Galactose-Malabsorption.

gut eingestellte Epilepsie.

Erkrankung des Dickdarms.

informieren Sie Ihren Arzt, wenn Sie irgendwann einmal im Bauchbereich operiert worden sind.

wenn Sie oder ein naher Verwandter eine Herzerkrankung oder eine anormale Signalübertragung

im Herzen, die auch als „Verlängerung des QT-Intervalls“ bezeichnet wird, hatten oder haben.

wenn Sie schlaganfallgefährdet sind, z. B. wenn Sie hohen Blutdruck, Herz- und Gefäßprobleme

oder Probleme mit den Blutgefäßen im Gehirn haben.

Informieren Sie in den folgenden Fällen sofort Ihren Arzt, bevor Sie die nächste Tablette

Clozapin Accord einnehmen:

wenn Sie Anzeichen einer Erkältung, Fieber, grippeartige Beschwerden, Halsschmerzen

oder irgendeine andere Infektion bekommen. Es muss dringend eine Blutuntersuchung

erfolgen, um zu bestimmen, ob die Beschwerden auf das Arzneimittel zurückzuführen sind.

wenn es bei Ihnen zu einem plötzlichen, schnellen Anstieg der Körpertemperatur und zu

Muskelsteifigkeit kommt. Dieser Zustand kann zu Bewusstlosigkeit führen (malignes

neuroleptisches Syndrom) und eine schwerwiegende Nebenwirkung sein, die sofort behandelt

werden muss.

wenn Sie auch im Ruhezustand einen schnellen und unregelmäßigen Herzschlag haben oder

wenn Sie unter Herzklopfen (Palpitationen), Atemproblemen, Schmerzen im Brustraum

oder unerklärlicher Müdigkeit leiden. Ihr Arzt muss Ihr Herz untersuchen und Sie, falls

erforderlich, sofort an einen Kardiologen überweisen.

wenn bei Ihnen Übelkeit, Erbrechen und/oder Appetitlosigkeit auftreten. Ihr Arzt muss Ihre

Leber untersuchen.

wenn Sie starke Verstopfung bekommen. Ihr Arzt muss die Verstopfung behandeln, um weitere

Komplikationen zu verhindern.

Ärztliche Kontrolluntersuchungen und Bluttests

Vor Beginn Ihrer Behandlung wird Ihr Arzt Sie zu Vorerkrankungen befragen und Ihr Blut

untersuchen, um sicherzustellen, dass die Anzahl Ihrer weißen Blutkörperchen im normalen Bereich

liegt. Diese Untersuchung ist wichtig, da Ihr Körper weiße Blutkörperchen benötigt, um Infektionen

zu bekämpfen.

Achten Sie darauf, dass diese Blutuntersuchung durchgeführt wurde, bevor Sie mit der

Einnahme beginnen. Ebenso müssen während der Behandlung und nach Beendigung Ihrer

Behandlung mit Clozapin Accord regelmäßige Blutuntersuchungen erfolgen.

Ihr Arzt wird Ihnen genau sagen, wann und wo Sie die Untersuchungen durchführen lassen

sollten. Sie dürfen Clozapin Accord nur einnehmen, wenn Ihre Blutzellzahlen normal sind.

Das Arzneimittel kann eine schwerwiegende Verringerung der weißen Blutkörperchen in Ihrem

Blut verursachen (Agranulozytose). Ihr Arzt kann nur durch regelmäßige Blutuntersuchungen

feststellen, ob sich bei Ihnen möglicherweise eine Agranulozytose entwickelt.

In den ersten 18 Wochen der Behandlung müssen die Untersuchungen einmal wöchentlich und

anschließend mindestens einmal monatlich erfolgen.

Wenn die Anzahl Ihrer weißen Blutkörperchen abnimmt, müssen Sie die Behandlung mit

Clozapin sofort beenden. Die Zahl Ihrer weißen Blutkörperchen sollte sich dann wieder

normalisieren.

Nach Beendigung der Behandlung müssen noch weitere vier Wochen lang Blutuntersuchungen

erfolgen.

Ihr Arzt wird Sie außerdem vor Beginn der Behandlung körperlich untersuchen. Möglicherweise

fertigt er auch ein Elektrokardiogramm (EKG) an, um Ihr Herz zu untersuchen. Allerdings erfolgt

diese Untersuchung nur, wenn dies bei Ihnen erforderlich ist oder wenn Sie Bedenken haben.

Wenn Sie eine Lebererkrankung haben, werden regelmäßige Leberfunktionstests durchgeführt,

solange Sie das Arzneimittel einnehmen.

Wenn Sie an hohen Blutzuckerwerten (Diabetes) leiden, wird Ihr Arzt möglicherweise Ihre

Blutzuckerwerte regelmäßig überprüfen.

Das Arzneimittel kann Veränderungen der Blutfette verursachen. Das Arzneimittel kann zu einer

Gewichtszunahme führen. Ihr Arzt wird möglicherweise Ihr Gewicht und Ihre Blutfettwerte

überwachen.

Wenn das Präparat bei Ihnen zu Schwindel, Benommenheit oder nahender Ohnmacht führt, müssen

Sie beim Aufstehen aus dem Sitzen oder Liegen vorsichtig sein.

Sollte bei Ihnen eine Operation notwendig werden oder sollten Sie aus irgendeinem Grund eine

längere Zeit nicht gehen können, informieren Sie Ihren Arzt darüber, dass Sie das Arzneimittel

einnehmen. Es besteht ein erhöhtes Thromboserisiko (Risiko für Blutgerinnsel in den Venen).

Kinder und Jugendliche unter 16 Jahren

Sie dürfen Clozapin Accord nicht einnehmen, wenn Sie jünger als 16 Jahre alt sind, da es keine

ausreichende Erfahrung mit der Anwendung des Arzneimittels in dieser Altersgruppe gibt.

Ältere Patienten (ab 60 Jahren)

Ältere Patienten (ab 60 Jahren) leiden möglicherweise häufiger unter den folgenden Nebenwirkungen:

Schwäche oder Schwindel nach Lagewechsel, Benommenheit, schneller Herzschlag, Schwierigkeiten

beim Wasserlassen und Verstopfung.

Informieren Sie bitte Ihren Arzt oder Apotheker, wenn Sie an einer Erkrankung leiden, die als

Demenz bezeichnet wird.

Anwendung von Clozapin Accord zusammen mit anderen Arzneimitteln

Informieren Sie Ihren Arzt, wenn Sie andere Arzneimittel einnehmen/anwenden, kürzlich andere

Arzneimittel eingenommen/angewendet haben oder beabsichtigen andere Arzneimittel

einzunehmen/anzuwenden. Dies gilt auch für rezeptfrei erhältliche Arzneimittel und pflanzliche

Arzneimittel. Es kann sein, dass Sie die Dosis Ihrer Medikamente ändern oder andere Medikamente

einnehmen müssen.

Clozapin Accord darf nicht zusammen mit Arzneimitteln eingenommen werden, die die

Knochenmarksfunktion beeinträchtigen und/oder die Anzahl der vom Körper produzierten

Blutzellen reduzieren, z. B.:

Carbamazepin, ein Arzneimittel zur Behandlung von Epilepsie.

Bestimmte Antibiotika: Chloramphenicol, Sulphonamide wie Cotrimoxazol.

Einige Schmerzmittel: Pyrazolon-Analgetika wie Phenylbutazon.

Penicillamin, ein Arzneimittel zur Behandlung von rheumatischen Gelenksentzündungen.

Zytotoxische Arzneimittel, die im Rahmen einer Chemotherapie eingesetzt werden.

Depot-Injektionen mit langwirkenden Neuroleptika.

Diese Arzneimittel erhöhen das Risiko einer Agranulozytose (Mangel an weißen Blutkörperchen).

Die Anwendung von Clozapin Accord zusammen mit anderen Arzneimitteln kann sich auf die

Wirkung von Clozapin Accord und/oder der anderen Arzneimittel auswirken. Informieren Sie

Ihren Arzt, wenn Sie eines der folgenden Arzneimittel einnehmen (auch wenn der

Behandlungszyklus bald beendet ist), kürzlich eingenommen haben oder beabsichtigen

einzunehmen:

Arzneimittel zur Behandlung von Depressionen, wie Lithium, Fluvoxamin, trizyklische

Antidepressiva, MAO-Hemmer, Citalopram, Paroxetin, Fluoxetin und Sertralin.

Andere Antipsychotika zur Behandlung von psychiatrischen Erkrankungen wie Perazin.

Benzodiazepine und andere Arzneimittel zur Behandlung von Angstzuständen oder

Schlafstörungen.

Betäubungsmittel und andere Arzneimittel, die Ihre Atmung beeinträchtigen können.

Arzneimittel zur Behandlung der Epilepsie wie Phenytoin und Valproinsäure.

Arzneimittel zur Behandlung von hohem oder niedrigem Blutdruck, wie Adrenalin und

Noradrenalin.

Warfarin, ein Arzneimittel zur Verhinderung von Blutgerinnseln.

Antihistaminika, Arzneimittel gegen Erkältungen oder Allergien wie Heuschnupfen.

Anticholinerge Arzneimittel, die zur Behandlung von Magenkrämpfen, Spasmen und

Reisekrankheit verwendet werden.

Arzneimittel zur Behandlung der Parkinson-Krankheit.

Digoxin, ein Arzneimittel zur Behandlung von Herzproblemen.

Arzneimittel zur Behandlung eines schnellen oder unregelmäßigen Herzschlags.

Einige Arzneimittel zur Behandlung von Magengeschwüren, wie Omeprazol oder Cimetidin.

Einige Antibiotika, wie Erythromycin und Rifampicin.

Einige Arzneimittel zur Behandlung von Pilzerkrankungen (wie Ketoconazol) oder

Virusinfektionen (wie Proteasehemmer zur Behandlung von HIV-Infektionen).

Atropin, ein Wirkstoff, der in einigen Augentropfen oder Husten- und Erkältungsmitteln

enthalten sein kann.

Adrenalin, ein Notfallmedikament.

Hormonelle Kontrazeptiva (Schwangerschaftsverhütung).

Diese Liste ist nicht vollständig. Ihr Arzt oder Apotheker können Ihnen weitere Informationen dazu

geben, bei welchen Arzneimitteln während Ihrer Behandlung mit Clozapin Accord Vorsicht geboten

ist und welche Sie nicht einnehmen dürfen. Diese Personen werden Ihnen auch sagen können, ob die

Arzneimittel, die Sie zurzeit einnehmen, zu einer der aufgeführten Arzneimittelgruppen gehören.

Sprechen Sie daher mit Ihrem Arzt oder Apotheker.

Einnahme von Clozapin Accord zusammen mit Nahrungsmitteln, Getränken und Alkohol

Trinken Sie während der Behandlung mit Clozapin Accord keinen Alkohol.

Informieren Sie Ihren Arzt darüber, ob Sie rauchen und wie häufig Sie koffeinhaltige Getränke

(Kaffee, Tee, Cola) zu sich nehmen.

Plötzliche Veränderungen bei Ihren Rauchgewohnheiten oder bei Ihrem Konsum koffeinhaltiger

Getränke können die Wirkung dieses Arzneimittels beeinflussen.

Schwangerschaft und Stillzeit

Wenn Sie schwanger sind oder stillen, oder wenn Sie vermuten, schwanger zu sein oder

beabsichtigen, schwanger zu werden, fragen Sie vor der Anwendung dieses Arzneimittels Ihren Arzt

um Rat. Ihr Arzt wird mit Ihnen über den Nutzen und die möglichen Risiken der Anwendung dieses

Arzneimittels während der Schwangerschaft sprechen. Informieren Sie unverzüglich Ihren Arzt, wenn

Sie während der Behandlung mit Clozapin Accord schwanger werden.

Bei neugeborenen Babys von Müttern, die Clozapin im letzten Trimenon (letzte drei Monate der

Schwangerschaft) einnehmen, können folgende Anzeichen auftreten: Zittern, Muskelsteifigkeit

und/oder -schwäche, Schläfrigkeit, Ruhelosigkeit, Atembeschwerden und Schwierigkeiten beim

Stillen. Wenn Ihr Baby eine dieser Beschwerden entwickelt, müssen Sie Ihren Arzt kontaktieren.

Einige Frauen haben während der Einnahme von Arzneimitteln zur Behandlung von psychiatrischen

Erkrankungen unregelmäßige oder keine Monatsblutungen. Wenn dies bei Ihnen der Fall war, können

die Monatsblutungen nach Wechsel der Behandlung auf Clozapin Accord wieder auftreten. Das

bedeutet, dass Sie eine effektive Empfängnisverhütung durchführen müssen.

Sie dürfen während der Behandlung mit Clozapin Accord nicht stillen. Clozapin, der Wirkstoff in

Clozapin Accord, kann in die Muttermilch übertreten und Einfluss auf Ihr Kind haben.

Verkehrstüchtigkeit und Fähigkeit zum Bedienen von Maschinen

"Achtung: Dieses Arzneimittel kann die Reaktionsfähigkeit und Verkehrstüchtigkeit

beeinträchtigen."

Dieses Arzneimittel kann Müdigkeit, Schläfrigkeit und Krampfanfälle verursachen. Dies gilt

insbesondere zu Beginn der Behandlung. Sie dürfen kein Fahrzeug lenken und keine Maschinen

bedienen, wenn Sie derartige Beschwerden haben.

Clozapin Accord enthält Lactose.

Dieses Arzneimittel enthält Lactose. Bitte nehmen Sie Clozapin Accord erst nach Rücksprache mit

Ihrem Arzt ein, wenn Ihnen bekannt ist, dass Sie unter einer Zuckerunverträglichkeit leiden.

3.

Wie ist Clozapin Accord einzunehmen?

Um die Risiken eines niedrigen Blutdruckes, von Krampfanfällen und Schläfrigkeit zu minimieren, ist

es notwendig, dass Ihr Arzt die Dosis schrittweise steigert. Nehmen Sie dieses Arzneimittel immer

genau nach Absprache mit Ihrem Arzt ein. Fragen Sie bei Ihrem Arzt oder Apotheker nach, wenn Sie

sich nicht ganz sicher sind.

Es ist wichtig, dass Sie nicht ohne vorherige Rücksprache mit Ihrem Arzt Ihre Dosis ändern oder die

Einnahme von Clozapin Accord beenden. Nehmen Sie die Tabletten so lange weiter ein, wie es Ihnen

Ihr Arzt verordnet. Bei Patienten ab 60 Jahren wird der Arzt die Behandlung möglicherweise in einer

niedrigeren Dosis beginnen und die Dosis langsamer erhöhen, da bei diesen Patienten das Risiko für

bestimmte Nebenwirkungen erhöht ist (siehe Abschnitt 2 „Was sollten Sie vor der Einnahme von

Clozapin Accord beachten?“).

Wenn sich die Dosis, die Ihr Arzt Ihnen verordnet hat, nicht mit dieser Tablettenstärke erreichen lässt,

stehen andere Stärken dieses Arzneimittels zur Verfügung.

Die Bruchkerbe dient nur zum Teilen der Tablette, wenn Sie Schwierigkeiten haben, diese im Ganzen

zu schlucken.

Behandlung der Schizophrenie

Falls vom Arzt nicht anders verordnet, ist die übliche Anfangsdosis am ersten Tag ein- oder zweimal

12,5 mg (eine halbe 25-mg-Tablette). Am zweiten Tag werden ein- oder zweimal 25 mg

eingenommen. Nehmen Sie die Tabletten mit Wasser ein. Wenn Sie diese Dosis gut vertragen, wird

Ihr Arzt die Dosis über die nächsten 2 bis 3 Wochen allmählich in Schritten von 25 bis 50 mg

erhöhen, bis Sie eine Dosis von 300 mg pro Tag erreicht haben. Anschließend kann die Tagesdosis,

falls erforderlich, halbwöchentlich oder, was vorzuziehen ist, im wöchentlichen Abstand in Schritten

von 50 mg bis 100 mg erhöht werden.

Die wirksame Tagesdosis liegt üblicherweise zwischen 200 mg und 450 mg und wird auf mehrere

Einnahmen pro Tag verteilt. Einige Patienten benötigen höhere Dosen. Erlaubt ist eine Tagesdosis

von bis zu 900 mg. Bei einer Tagesdosis von mehr als 450 mg können vermehrt Nebenwirkungen

(insbesondere Krampfanfälle) auftreten. Nehmen Sie immer die niedrigste Dosis ein, die bei Ihnen

wirksam ist. Die meisten Patienten nehmen einen Teil dieser Dosis morgens und einen Teil abends

ein. Ihr Arzt wird Ihnen genau sagen, wie Sie Ihre Tagesdosis aufteilen sollen. Wenn Ihre Tagesdosis

nur 200 mg beträgt, können Sie abends die gesamte Dosis auf einmal nehmen. Wenn Sie Clozapin

Accord eine Zeit lang eingenommen haben und das Arzneimittel gut wirkt, kann Ihr Arzt versuchen,

Ihre Dosis zu verringern. Sie müssen das Arzneimittel über mindestens 6 Monate einnehmen.

Wenn Sie eine größere Menge von Clozapin Accord eingenommen haben, als Sie sollten

Wenn Sie glauben, dass Sie möglicherweise zu viele Tabletten eingenommen haben oder wenn

jemand anderes Ihre Tabletten eingenommen hat, müssen Sie sofort Ihren Arzt informieren oder einen

Notarzt rufen.

Anzeichen einer Überdosierung sind:

Schläfrigkeit, Müdigkeit, Energiemangel, Bewusstlosigkeit, Koma, Verwirrtheit, Halluzinationen,

Erregtheit, unzusammenhängende Sprache, Steifigkeit der Glieder, Zittern der Hände, Krampfanfälle,

vermehrte Speichelbildung, Erweiterung der Pupille, verschwommenes Sehen, niedriger Blutdruck,

Kollaps, schneller oder unregelmäßiger Herzschlag, flacher Atem oder Atemprobleme.

Wenn Sie die Einnahme von Clozapin Accord vergessen haben

Wenn Sie die Einnahme einer Dosis vergessen haben, nehmen Sie diese, sobald Sie daran denken.

Lassen Sie die vergessenen Tabletten jedoch aus, wenn es fast Zeit für die nächste Einnahme ist.

Nehmen Sie dann die nächsten Tabletten zur korrekten Zeit ein. Nehmen Sie nicht die doppelte

Menge ein, wenn Sie die vorherige Einnahme vergessen haben. Informieren Sie so schnell wie

möglich Ihren Arzt, wenn Sie Clozapin Accord mehr als 48 Stunden nicht eingenommen haben.

Wenn Sie die Einnahme von Clozapin Accord abbrechen

Beenden Sie die Einnahme von Clozapin Accord nicht ohne Rücksprache mit Ihrem Arzt, da es bei

Ihnen zu Entzugserscheinungen kommen kann. Diese können sich in Schweißausbrüchen,

Kopfschmerzen, Übelkeit, Erbrechen und Durchfall äußern. Wenn Sie eine der oben genannten

Beschwerden haben, teilen Sie dies unverzüglich Ihrem Arzt mit. Diesen Beschwerden können

weitere schwerwiegende Nebenwirkungen folgen, wenn Sie nicht sofort behandelt werden.

Außerdem können Ihre ursprünglichen Beschwerden wieder auftreten. Wenn die Behandlung beendet

werden muss, wird empfohlen, die Dosis in Schritten von 12,5 mg allmählich über ein oder zwei

Wochen zu verringern. Ihr Arzt wird Ihnen sagen, wie Sie die Tagesdosis verringern müssen. Wenn

Sie die Behandlung mit Clozapin Accord plötzlich beenden müssen, muss Ihr Arzt Sie überwachen.

Wenn Ihr Arzt entscheidet, die Behandlung wieder aufzunehmen und Ihre letzte Einnahme von

Clozapin Accord mehr als zwei Tage zurückliegt, muss die Behandlung wieder mit der Anfangsdosis

von 12,5 mg begonnen werden.

Wenn Sie weitere Fragen zur Einnahme dieses Arzneimittels haben, wenden Sie sich an Ihren Arzt

oder Apotheker.

4.

Welche Nebenwirkungen sind möglich?

Wie alle Arzneimittel kann auch dieses Arzneimittel Nebenwirkungen haben, die aber nicht bei jedem

auftreten müssen.

Einige Nebenwirkungen können schwerwiegende Folgen haben und müssen sofort ärztlich

behandelt werden.

Informieren Sie in den folgenden Fällen sofort Ihren Arzt, bevor Sie die nächste Tablette

Clozapin Accord einnehmen:

Sehr häufig (kann mehr als 1 von 10 Behandelten betreffen):

Wenn Sie starke Verstopfung bekommen. Ihr Arzt muss die Verstopfung behandeln, um

weitere Komplikationen zu verhindern.

Häufig (kann bis zu 1 von 10 Behandelten betreffen):

Wenn Sie Anzeichen einer Erkältung, Fieber, grippeartige Beschwerden, Halsschmerzen

oder irgendeine andere Infektion bekommen. Es muss dringend eine Blutuntersuchung

erfolgen, um zu bestimmen, ob die Beschwerden auf das Arzneimittel zurückzuführen sind.

Wenn bei Ihnen Krampfanfälle auftreten.

Gelegentlich (kann bis zu 1 von 100 Behandelten betreffen):

Wenn es bei Ihnen zu einem plötzlichen, schnellen Anstieg der Körpertemperatur und zu

Muskelsteifigkeit kommt. Dieser Zustand kann zu Bewusstlosigkeit führen (malignes

neuroleptisches Syndrom) und eine schwerwiegende Nebenwirkung sein, die sofort behandelt

werden muss.

Selten (kann bis zu 1 von 1.000 Behandelten betreffen):

Wenn Sie Anzeichen einer Atemwegsinfektion oder Lungenentzündung, wie Fieber, Husten,

Atembeschwerden oder Keuchen bekommen.

Wenn bei Ihnen Übelkeit, Erbrechen und/oder Appetitlosigkeit auftreten. Ihr Arzt muss Ihre

Leber untersuchen.

Selten (kann bis zu 1 von 1.000 Behandelten betreffen) oder sehr selten (kann bis zu 1 von 10.000

Behandelten betreffen):

Wenn Sie auch im Ruhezustand einen schnellen und unregelmäßigen Herzschlag haben oder

wenn Sie unter Herzklopfen (Palpitationen), Atemproblemen, Schmerzen im Brustraum

oder unerklärlicher Müdigkeit leiden. Ihr Arzt muss Ihr Herz untersuchen und Sie, falls

erforderlich, sofort an einen Kardiologen überweisen.

Sehr selten (kann bis zu 1 von 10.000 Behandelten betreffen):

Wenn Sie ein Mann sind und eine schmerzhafte Dauererektion des Penis haben. Dies wird als

Priapismus bezeichnet. Wenn Ihre Erektion länger als 4 Stunden anhält, könnte eine sofortige

medizinische Behandlung erforderlich sein, um weitere Komplikationen zu vermeiden.

Nicht bekannt (Häufigkeit auf Grundlage der verfügbaren Daten nicht abschätzbar)

Wenn bei Ihnen drückende Schmerzen im Brustraum, Engegefühl in der Brust, Druckgefühl oder

Gefühl des Zusammendrückens der Brust (Schmerzen im Brustraum strahlen möglicherweise in

den linken Arm, Kiefer, Hals und Oberbauch aus), Kurzatmigkeit, Schwitzen, Schwäche,

Benommenheit, Übelkeit, Erbrechen und Herzrasen auftreten (Anzeichen eines Herzinfarktes).

Sie müssen sich sofort einer medizinischen Notfallbehandlung unterziehen.

Wenn bei Ihnen Brustdruck, Schweregefühl, Engegefühl, ein Brennen oder Erstickungsgefühl

auftritt. (Anzeichen einer unzureichenden Blutzirkulation und Sauerstoffversorgung des

Herzmuskels). Ihr Arzt muss Ihr Herz untersuchen.

Wenn Sie Anzeichen von Blutgerinnseln in den Venen, vor allem in den Beinvenen (mit

Schwellungen, Schmerzen und Rötungen der Beine), bekommen, die möglicherweise über die

Blutbahn in die Lunge gelangen und dort Brustschmerzen sowie Schwierigkeiten beim Atmen

verursachen können.

Wenn bei Ihnen starkes Schwitzen, Kopfschmerzen, Übelkeit, Erbrechen und Durchfall auftreten

(Anzeichen des cholinergen Syndroms).

Wenn Sie unter einer stark verminderten Urinmenge leiden (Anzeichen eines Nierenversagens).

Wenn bei Ihnen allergische Reaktionen auftreten (hauptsächlich in Gesicht, Mund und Rachen

sowie der Zunge, die juckend oder schmerzhaft sein können).

Wenn eine der oben genannten Nebenwirkungen auf Sie zutrifft, informieren Sie sofort Ihren Arzt,

bevor Sie die nächste Tablette Clozapin Accord einnehmen.

Andere Nebenwirkungen:

Sehr häufig (kann mehr als 1 von 10 Behandelten betreffen):

Schläfrigkeit, Benommenheit, schneller Herzschlag, vermehrte Speichelbildung.

Häufig (kann bis zu 1 von 10 Behandelten betreffen):

Hohe Anzahl von weißen Blutkörperchen (Leukozytose), hohe Anzahl eines bestimmten Typs weißer

Blutkörperchen (Eosinophilie), Gewichtszunahme, verschwommenes Sehen, Kopfschmerzen, Zittern,

Steifigkeit, Ruhelosigkeit, Krampfanfälle, Zuckungen, ungewöhnliche Bewegungen, Unfähigkeit sich

zu bewegen, Unfähigkeit bewegungslos zu bleiben, Veränderungen im EKG, Bluthochdruck,

Schwäche oder Schwindel nach Lagewechsel, plötzlicher Bewusstseinsverlust, Übelkeit, Erbrechen,

Appetitlosigkeit, Mundtrockenheit, geringfügige Abweichungen der Leberwerte, Verlust der

Blasenkontrolle, Probleme beim Wasserlassen, Müdigkeit, Fieber, vermehrtes Schwitzen, erhöhte

Körpertemperatur, Sprachstörungen (z. B. undeutliche Aussprache).

Gelegentlich (kann bis zu 1 von 100 Behandelten betreffen):

Fehlen von weißen Blutkörperchen (Agranulozytose), Sprachstörungen (z. B. Stottern).

Selten (kann bis zu 1 von 1.000 Behandelten betreffen):

Niedrige Anzahl an roten Blutkörperchen (Anämie), Ruhelosigkeit, Erregtheit, Verwirrtheit, Delir,

Kreislaufkollaps, unregelmäßiger Herzschlag, Entzündung des Herzmuskels (Myokarditis) oder der

den Herzmuskel umgebenden Gewebemembran (Perikarditis), Flüssigkeitsansammlung im das Herz

umgebenden Gewebebeutel (Perikarderguss), Schluckstörungen (z. B. gelangt Speise in die Luftröhre

statt in die Speiseröhre), hoher Blutzuckerspiegel, Diabetes mellitus, Blutgerinnsel in den Lungen

(Thromboembolie), Entzündung der Leber (Hepatitis), Lebererkrankung mit Gelbfärbung der

Haut/dunklem Urin/Juckreiz, Entzündung der Bauchspeicheldrüse mit starken Schmerzen im

Oberbauch, Konzentrationsanstieg des Enzyms Kreatinphosphokinase im Blut.

Sehr selten (kann bis zu 1 von 10.000 Behandelten betreffen):

Zunahme der Anzahl an Blutplättchen mit möglicher Gerinnselbildung in den Blutgefäßen, Abnahme

der Anzahl der Blutplättchen, nicht kontrollierbare Bewegungen von Mund/Zunge und Gliedern,

Zwangsgedanken und zwanghaftes sich wiederholendes Verhalten (Anzeichen einer Zwangsstörung),

Hautreaktionen, Schwellung vor dem Ohr (Vergrößerung der Speicheldrüse), Atemprobleme,

Komplikationen im Zusammenhang mit einem erhöhten Blutzuckerspiegel (z. B. Koma oder

Ketoazidose), sehr hohe Konzentrationen von Triglyzeriden oder Cholesterin im Blut, Erkrankung des

Herzmuskels (Kardiomyopathie), Herzstillstand, starke Verstopfung mit Bauchschmerzen und

Magenkrämpfen, die durch einen Verschluss des Darms verursacht ist (paralytischer Ileus),

geschwollener Bauch, Bauchschmerzen, schwere Leberschädigung (fulminante Lebernekrose),

Nierenentzündung, plötzliche unerklärliche Todesfälle.

Nicht bekannt (Häufigkeit auf Grundlage der verfügbaren Daten nicht abschätzbar)

Lebererkrankungen einschließlich Fettlebererkrankung, Absterben von Leberzellen, Lebervergiftung/-

verletzung, Lebererkrankungen, bei denen es zu einem Austausch von normalem Lebergewebe durch

Narbengewebe kommt, was zum Funktionsverlust der Leberfunktion führt, sowie zu Ereignissen mit

lebensbedrohlichen Folgen wie Leberversagen (was zum Tod führen kann), Leberschaden

(Schädigung von Leberzellen, Gallengängen oder beidem) und Lebertransplantation, Veränderungen

der Hirnstromwellen (Elektroenzephalogramm / EEG), Durchfall, Magenbeschwerden, Sodbrennen,

Magenbeschwerden nach dem Essen, Muskelschwäche, Muskelspasmen, Muskelschmerzen,

verstopfte Nase, nächtliches Bettnässen, plötzliche unkontrollierbare Erhöhung des Blutdrucks

(Pseudophäochromozytom), unkontrollierte Krümmung des Körpers zu einer Seite (Pleurothotonus),

wenn Sie ein Mann sind Ejakulationsbeschwerden, bei welchen der Samen durch die Harnblase tritt

anstatt durch den Penis (trockener Orgasmus oder retrograde Ejakulation), Hautausschlag, purpurrote

Flecken, Fieber oder Juckreiz durch Entzündung der Blutgefäße, Entzündung des Darms und daraus

resultierendem Durchfall, Bauchschmerzen, Fieber, Veränderung der Hautfarbe,

Schmetterlingserythem im Gesicht, Gelenkschmerzen, Muskelschmerzen, Fieber und Ermüdung

(Lupus erythematodes).

Bei älteren Menschen mit Demenz wurde bei den Patienten, die mit antipsychotischen Arzneimitteln

behandelt wurden, über einen leichten Anstieg der Todesfälle im Vergleich zu denen, die nicht

behandelt wurden, berichtet.

Meldung von Nebenwirkungen

Wenn Sie Nebenwirkungen bemerken, wenden Sie sich an Ihren Arzt oder Apotheker. Dies gilt auch

für Nebenwirkungen, die nicht in dieser Packungsbeilage angegeben sind. Sie können

Nebenwirkungen auch direkt über das

Bundesamt für Sicherheit im Gesundheitswesen

Traisengasse 5

1200 WIEN

ÖSTERREICH

Fax: + 43 (0) 50 555 36207

Website: http://www.basg.gv.at/

anzeigen.

Indem Sie Nebenwirkungen melden, können Sie dazu beitragen, dass mehr Informationen über die

Sicherheit dieses Arzneimittels zur Verfügung gestellt werden.

5.

Wie ist Clozapin Accord aufzubewahren?

Für dieses Arzneimittel sind keine besonderen Lagerungsbedingungen erforderlich.

Bewahren Sie dieses Arzneimittel für Kinder unzugänglich auf.

Sie dürfen das Arzneimittel nach dem auf der Faltschachtel und der Blisterpackung nach

„Verwendbar bis“ bzw. „Verw. bis“ angegebenen Verfalldatum nicht mehr verwenden. Das

Verfalldatum bezieht sich auf den letzten Tag des angegebenen Monats.

Sie dürfen dieses Arzneimittel nicht verwenden, wenn Sie folgendes bemerken: beschädigte

Verpackung bzw. Anzeichen einer Fälschung.

Entsorgen Sie Arzneimittel nicht im Abwasser oder Haushaltsabfall. Fragen Sie Ihren Apotheker, wie

das Arzneimittel zu entsorgen ist, wenn Sie es nicht mehr verwenden. Sie tragen damit zum Schutz

der Umwelt bei.

6.

Inhalt der Packung und weitere Informationen

Was Clozapin Accord enthält

Der Wirkstoff ist Clozapin.

Clozapin Accord 200 mg: Jede Tablette enthält 200 mg Clozapin.

Die sonstigen Bestandteile sind Lactose-Monohydrat; Maisstärke; Povidon K30; hochdisperses,

wasserfreies Siliciumdioxid; Magnesiumstearat und Talkum.

Wie Clozapin Accord aussieht und Inhalt der Packung

Clozapin Accord 200 mg: Kapselförmige, hellgelbe bis gelbe unbeschichtete Tablette mit 17,0 mm

Länge und 8,0 mm Breite. Eine Seite enthält die Prägung „F“ und „C“ und drei Bruchlinien, die

andere Seite enthält die Prägung „7“ und drei Bruchlinien.

Die Bruchkerbe dient nur zum Teilen der Tablette, um das Schlucken zu erleichtern, und nicht zum

Teilen in gleiche Dosen.

Clozapin Accord Tabletten sind in Aluminium-PVC/PVDC-Blisterpackungen zu folgenden

Packungsgrößen erhältlich:

Clozapin Accord 200 mg: Blisterpackungen mit 100 Tabletten

Es werden möglicherweise nicht alle Packungsgrößen in den Verkehr gebracht.

Pharmazeutischer Unternehmer und Hersteller

Pharmazeutischer Unternehmer

Accord Healthcare Limited

Sage House, 319 Pinner Road,

North Harrow, Middlesex, HA1 4HF

Vereinigtes Königreich

Hersteller

Accord Healthcare Limited

Sage House, 319 Pinner Road,

North Harrow, Middlesex, HA1 4HF

Vereinigtes Königreich

Wessling Hungary Kft

Fòti ùt 56, Budapest

1047 Ungarn

Laboratori Fundacio DAU,

C/ C, 12-14 Pol. Ind. Zona Franca, Barcelona,

08040 Spanien

Z.Nr.:

Clozapin Accord 200 mg Tabletten:

Dieses Arzneimittel ist in den Mitgliedsstaaten des Europäischen Wirtschaftsraumes (EWR)

unter den folgenden Bezeichnungen zugelassen:

Name des Mitgliedsstaates

Bezeichnung des Arzneimittels

Österreich

Clozapin Accord 200 mg Tabletten

Bulgarien

Clozapine Акорд 25/100/200 мг таблетки

Zypern

Clozapine Accord 25/100 mg

Dänemark

Clozapin Accord

Estland

Clozapine Accord

Finnland

Clozapine Accord 25/100/200 mg tabletti

Italien

Clozapina Accord

Niederlande

Clozapine Accord 25/50/100/200 mg Tabletten

Polen

Clopizam

Schweden

Clozapine Accord 25/100 mg tabletter

Slowakei

Clozapine Accord 25/100/200 mg tablet

Frankreich

CLOZAPINE ACCORD 25/100 mg comprimé sécable

Diese Packungsbeilage wurde zuletzt überarbeitet im Jänner 2017.

19-1-2019

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8-1-2019

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Resapath

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Published on: Thu, 03 Jan 2019 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant Syngenta Crop Protection AG submitted a request to the competent national authority in Greece to modify the existing maximum residue levels (MRLs) for lambda‐cyhalothrin in celeries, fennel and rice. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive tentative MRL proposals for the concerned crops. They are tentative as formally the general data gap identified in the ...

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22-12-2018

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Modification of the existing maximum residue level for captan in hops

Published on: Fri, 21 Dec 2018 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant ADAMA Agriculture BV on behalf of ADAMA Makhteshim Ltd. submitted a request to the competent national authority in the Netherlands to modify the existing maximum residue level for the active substance captan in hops. The data submitted in support of the request were found to be insufficient to conclude whether the existing residue definitions are appropriate for hops. Although the number of residue ...

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22-12-2018

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Published on: Fri, 21 Dec 2018 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the Belgian Federal Public Service (FPS) for Health, Food chain safety and Environment, submitted an application as the competent national authority in Belgium to modify the existing maximum residue level (MRL) for the active substance captan in cranberries. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive MRL proposal for cranberries. Adequate analytical methods for enforcement ...

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20-12-2018

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Scientific assistance to assess the detoxification process for dioxins and PCBs in sunflower cake by hexane extraction

Published on: Wed, 19 Dec 2018 EFSA was requested to provide scientific assistance to the European Commission on a detoxification process for dioxins and PCBs from sunflower cake by hexane extraction in an emergency situation, as specified in Article 7 of Commission Regulation (EU) 2015/786. The process entails hexane extraction of sunflower oil from the cake to remove dioxins (PCDDs and PCDFs) as well as DL- and NDL-PCBs. The data provided by the applicant were assessed with respect to the efficacy of ...

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20-12-2018

Outcome of the consultation with Member States, the applicant and EFSA on the pesticide risk assessment for mesotrione in light of confirmatory data

Outcome of the consultation with Member States, the applicant and EFSA on the pesticide risk assessment for mesotrione in light of confirmatory data

Published on: Wed, 19 Dec 2018 The European Food Safety Authority (EFSA) was asked by the European Commission to provide scientific assistance with respect to the risk assessment for an active substance in light of confirmatory data requested following approval in accordance with Article 6(1) of Directive 91/414/EEC and Article 6(f) of Regulation (EC) No 1107/2009. In this context EFSA's scientific views on the specific points raised during the commenting phase conducted with Member States, the applican...

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18-12-2018

Review of the existing maximum residue levels for pencycuron according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Review of the existing maximum residue levels for pencycuron according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Published on: Mon, 17 Dec 2018 According to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005, EFSA has reviewed the maximum residue levels (MRLs) currently established at European level for the pesticide active substance pencycuron. To assess the occurrence of pencycuron residues in plants, processed commodities, rotational crops and livestock, EFSA considered the conclusions derived in the framework of Commission Regulation (EC) No 33/2008 as well as the European authorisations reported by Member States (incl...

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15-12-2018

Annual report of the Scientific Network on Microbiological Risk Assessment 2018

Annual report of the Scientific Network on Microbiological Risk Assessment 2018

Published on: Fri, 14 Dec 2018 Among the tasks of EFSA, according to its founding regulation (Regulation (EC) No 178/2002), there is the establishment of a system of Networks of organisations operating in the fields within EFSA's mission, the objective being to facilitate a scientific cooperation framework by the coordination of activities, the exchange of information, the development and implementation of joint projects, the exchange of expertise and best practices. Additionally, the EFSA Science Strat...

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30-11-2018

The European Union summary report on surveillance for the presence of transmissible spongiform encephalopathies (TSEs) in 2017

The European Union summary report on surveillance for the presence of transmissible spongiform encephalopathies (TSEs) in 2017

Published on: Thu, 29 Nov 2018 This report presents the results of surveillance on transmissible spongiform encephalopathies (TSEs) in bovine animals, sheep, goats, cervids and other animal species, as well as genotyping in sheep, carried out in 2017 in the European Union (EU) according to Regulation (EC) 999/2001, and in Iceland, Norway and Switzerland. In total, 1,312,714 cattle were tested by the 28 EU Member States (MSs) which is a decrease of 3% compared with 2016; 18,526 were tested by the three n...

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27-11-2018

Database of processing techniques and processing factors compatible with the EFSA food classification and description system FoodEx 2 Objective 3: European database of processing factors for pesticides in food

Database of processing techniques and processing factors compatible with the EFSA food classification and description system FoodEx 2 Objective 3: European database of processing factors for pesticides in food

Published on: Mon, 26 Nov 2018 EFSA is conducting pan‐European dietary exposure and risk assessments related to actual levels of pesticide residues in food commodities. These assessments use the pesticide occurrence data generated under the official monitoring programs of Member States, the consumption data from EFSA's comprehensive food consumption database and pesticide‐specific information such as processing factors. Currently no harmonised list of processing factors is available within Europe and wo...

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24-11-2018

The EFSA‐funded collection of dietary and related data in the general population aged 10‐74 years in Greece

The EFSA‐funded collection of dietary and related data in the general population aged 10‐74 years in Greece

Published on: Fri, 23 Nov 2018 The Hellenic Health Foundation received support from the European Food Safety Authority in order to organise a national nutrition survey according to the methodology described in the EFSA Guidance document and to collect food consumption and related information among 780 adolescents, adults and elderly residing permanently in Greece. The EFSA‐funded data collection was largely based on the protocol of a large scale Greek national nutrition and health survey, called HYDRIA....

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24-11-2018

Hazard identification and ranking for poultry at slaughter

Hazard identification and ranking for poultry at slaughter

Published on: Fri, 23 Nov 2018 The Hellenic Health Foundation received support from the European Food Safety Authority in order to organise a national nutrition survey according to the methodology described in the EFSA Guidance document and to collect food consumption and related information among 780 adolescents, adults and elderly residing permanently in Greece. The EFSA‐funded data collection was largely based on the protocol of a large scale Greek national nutrition and health survey, called HYDRIA....

Europe - EFSA - European Food Safety Authority Publications

21-11-2018

Mylan Initiates Voluntary Nationwide Recall of 15 Lots of Valsartan Tablets, USP, Amlodipine and Valsartan Tablets, USP, and Valsartan and Hydrochlorothiazide Tablets, USP, Due to the Detection of Trace Amounts of NDEA (N-Nitrosodiethylamine) Impurity Fou

Mylan Initiates Voluntary Nationwide Recall of 15 Lots of Valsartan Tablets, USP, Amlodipine and Valsartan Tablets, USP, and Valsartan and Hydrochlorothiazide Tablets, USP, Due to the Detection of Trace Amounts of NDEA (N-Nitrosodiethylamine) Impurity Fou

Mylan N.V. (NASDAQ: MYL) today announced that its U.S. based Mylan Pharmaceuticals business is conducting a voluntary nationwide recall to the consumer level of select lots of Valsartan-containing products, including six lots of Amlodipine and Valsartan Tablets, USP (including the 5mg/160mg, 10mg/160mg, and 10mg/320mg strengths), seven lots of Valsartan Tablets, USP (including 40 mg, 80 mg, 160 mg, and 320 mg strengths), and two lots of Valsartan and Hydrochlorothiazide Tablets, USP 320mg/25mg strength. ...

FDA - U.S. Food and Drug Administration

21-11-2018

Setting of an import tolerance for mandipropamid in cocoa beans

Setting of an import tolerance for mandipropamid in cocoa beans

Published on: Tue, 20 Nov 2018 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant Syngenta Agro GmbH submitted a request to the competent national authority in Austria to set a maximum residue level (MRL) for the active substance mandipropamid in cocoa beans imported from Nigeria and Cameroon. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive a MRL proposal of 0.06 mg/kg. Adequate analytical methods for enforcement are available to control the res...

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20-11-2018

Modification of the existing maximum residue levels for pyraclostrobin in soyabean

Modification of the existing maximum residue levels for pyraclostrobin in soyabean

Published on: Mon, 19 Nov 2018 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant BASF SE submitted a request to the competent national authority in France to modify the existing maximum residue level (MRL) for the active substance pyraclostrobin in soyabean. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive MRL proposals for soyabean. The applicant provided a new validated analytical method to control residues of pyraclostrobin on the commodity u...

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20-11-2018

Modification of the existing maximum residue levels and setting of import tolerances for pyraclostrobin in various crops

Modification of the existing maximum residue levels and setting of import tolerances for pyraclostrobin in various crops

Published on: Mon, 19 Nov 2018 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant BASF SE submitted two requests to the competent national authority in Germany. The first one, to modify the existing maximum residue levels (MRL) for the active substance pyraclostrobin in various crops and to set import tolerances for sugar canes and American persimmons; the second one to set import tolerances for pineapples and passion fruits/maracujas. The data submitted in support of the request...

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17-11-2018

Review of the existing maximum residue levels for tau‐fluvalinate according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Review of the existing maximum residue levels for tau‐fluvalinate according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Published on: Fri, 16 Nov 2018 According to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005, EFSA has reviewed the maximum residue levels (MRLs) currently established at European level for the pesticide active substance tau‐fluvalinate. To assess the occurrence of tau‐fluvalinate residues in plants, processed commodities, rotational crops and livestock, EFSA considered the conclusions derived in the framework of Commission Regulation (EC) No 33/2008 as well as the European authorisations reported by Member St...

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16-11-2018

Setting of an import tolerance for pyraclostrobin in rice

Setting of an import tolerance for pyraclostrobin in rice

Published on: Thu, 15 Nov 2018 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant BASF SE submitted a request to the competent national authority in Germany to set an import tolerance for the active substance pyraclostrobin in rice. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive a maximum residue level (MRL) proposal for rice. Based on the risk assessment results, EFSA concluded that the short‐term intake of residues resulting from the use of p...

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15-11-2018

Assessment of genetically modified LLCotton25 for renewal of authorisation under Regulation (EC) No 1829/2003 (application EFSA‐GMO‐RX‐010)

Assessment of genetically modified LLCotton25 for renewal of authorisation under Regulation (EC) No 1829/2003 (application EFSA‐GMO‐RX‐010)

Published on: Wed, 14 Nov 2018 Following the submission of application EFSA‐GMO‐RX‐010 under Regulation (EC) No 1829/2003 from Bayer, the Panel on Genetically Modified Organisms of the European Food Safety Authority (GMO Panel) was asked to deliver a scientific risk assessment on the data submitted in the context of the renewal of authorisation application for the herbicide‐tolerant genetically modified LLCotton25, for food and feed uses, import and processing, excluding cultivation within the EU. The d...

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13-11-2018

Setting of import tolerances for teflubenzuron in grapefruits, mandarins and broccoli

Setting of import tolerances for teflubenzuron in grapefruits, mandarins and broccoli

Published on: Mon, 12 Nov 2018 00:00:00 +0100 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant BASF Agro BV submitted a request to the competent national authority in the United Kingdom to set import tolerances for the active substance teflubenzuron in grapefruits and mandarins imported from Brazil and for broccoli imported from Paraguay. The data submitted were found to be sufficient to derive maximum residue level (MRL) proposals for grapefruits and broccoli. The MRL derived ...

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13-11-2018

The importance of vector abundance and seasonality

The importance of vector abundance and seasonality

Published on: Mon, 12 Nov 2018 00:00:00 +0100 This joint ECDC‐EFSA report assesses whether vector count data (abundance) and the way these change throughout the year (seasonality) can provide useful information about vector‐borne diseases epidemiological processes of interest, and therefore, whether resources should be devoted to collecting such data. The document also summarises what measures of abundance and seasonality can be collected for each vector group (mosquitoes, sandflies, midges and ticks), ...

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10-11-2018

Outcome of the consultation with Member States and EFSA on the basic substance application for propolis extract (admissibility accepted when named water‐soluble extract of propolis) for use in plant protection as fungicide and bactericide

Outcome of the consultation with Member States and EFSA on the basic substance application for propolis extract (admissibility accepted when named water‐soluble extract of propolis) for use in plant protection as fungicide and bactericide

Published on: Fri, 09 Nov 2018 00:00:00 +0100 The European Food Safety Authority (EFSA) was asked by the European Commission to provide scientific assistance with respect to the evaluation of applications received by the European Commission concerning basic substances. In this context, EFSA's scientific views on the specific points raised during the commenting phase conducted with Member States and EFSA on the basic substance application for propolis extract are presented. The context of the evaluation ...

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6-11-2018

Setting of import tolerances for haloxyfop‐P in linseed and rapeseed

Setting of import tolerances for haloxyfop‐P in linseed and rapeseed

Published on: Fri, 02 Nov 2018 00:00:00 +0100 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the Australian Government Department of Agriculture and Water Resources submitted two requests to the competent national authority in Denmark to set import tolerances for the active substance haloxyfop‐P in linseed and rapeseed. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive maximum residue level (MRL) proposals for linseed and rapeseed. Adequate analytical metho...

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31-10-2018

Updated review of the existing maximum residue levels for imazalil according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005 following new toxicological information

Updated review of the existing maximum residue levels for imazalil according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005 following new toxicological information

Published on: Tue, 30 Oct 2018 00:00:00 +0100 In compliance with Article 43 of Regulation (EC) No 396/2005, EFSA received a mandate from the European Commission to provide an update of the reasoned opinion on the review of existing maximum residue levels (MRLs) for imazalil published on 5 September 2017, taking into account the additional information provided on the toxicity of the metabolites R014821, FK‐772 and FK‐284. EFSA did not derive MRL proposals from the post‐harvest uses reported on citrus fru...

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23-10-2018

Evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pendimethalin

Evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pendimethalin

Published on: Mon, 22 Oct 2018 00:00:00 +0200 The applicant BASF Agro BV submitted a request to the competent national authority in the Netherlands to evaluate the confirmatory data that were identified in the framework of the maximum residue level (MRL) review under Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005 as not available. To address the data gaps, residue trials on strawberries, onions, garlic, tomatoes, peppers, cucumbers, artichokes, leeks and rape seeds were submitted. The data gaps are considere...

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20-10-2018

Evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pyraflufen‐ethyl

Evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pyraflufen‐ethyl

Published on: Fri, 19 Oct 2018 00:00:00 +0200 The applicant, Nichino Europe Co. Ltd., submitted application request to the competent national authority in the Netherlands to evaluate confirmatory data that were identified for pyraflufen‐ethyl in the framework of the maximum residue level (MRL) review under Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005 as not available. The submitted data were sufficient to confirm the MRLs for citrus fruits, tree nuts, pome fruits, stone fruits, table and wine grapes, curra...

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20-10-2018

Scientific Opinion of Flavouring Group Evaluation 411 (FGE.411): 2‐(4‐methylphenoxy)‐N‐(1H‐pyrazol‐3‐yl)‐N‐(thiophen‐2‐ylmethyl)acetamide from chemical group 30 (miscellaneous substances)

Scientific Opinion of Flavouring Group Evaluation 411 (FGE.411): 2‐(4‐methylphenoxy)‐N‐(1H‐pyrazol‐3‐yl)‐N‐(thiophen‐2‐ylmethyl)acetamide from chemical group 30 (miscellaneous substances)

Published on: Fri, 19 Oct 2018 00:00:00 +0200 EFSA was requested to deliver a scientific opinion on the implications for human health of the flavouring substance 2‐(4‐methylphenoxy)‐N‐(1H‐pyrazol‐3‐yl)‐N‐(thiophen‐2‐ylmethyl)acetamide [FL‐no: 16.133], in the Flavouring Group Evaluation 411 (FGE.411), according to Regulation (EC) No 1331/2008 of the European Parliament and of the Council. The substance has not been reported to occur in natural source materials of botanical or animal origin. It is intende...

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17-10-2018

Lumpy skin disease: scientific and technical assistance on control and surveillance activities

Lumpy skin disease: scientific and technical assistance on control and surveillance activities

Published on: Tue, 16 Oct 2018 00:00:00 +0200 The duration of the vaccination campaign sufficient to eliminate lumpy skin disease (LSD) mainly depends on the vaccination effectiveness and coverage achieved. By using a spread epidemiological model, assuming a vaccination effectiveness of 65%, with 50% and 90% coverage, 3 and 4 years campaigns, respectively, are needed to eliminate LSD. When vaccination effectiveness is 80% to 95%, 2 years of vaccination at coverage of 90% is sufficient to eliminate LSD vir...

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16-10-2018

Modification of the existing maximum residue levels for mepiquat in cotton seeds and animal commodities

Modification of the existing maximum residue levels for mepiquat in cotton seeds and animal commodities

Published on: Mon, 15 Oct 2018 00:00:00 +0200 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant, BASF SE, submitted an application to the competent national authority in Greece to modify the existing maximum residue level (MRL) for the active substance mepiquat in cotton seeds. The data submitted in support of the application were found to be sufficient to derive a MRL proposal for cotton seeds and the previously derived MRL proposals for animal commodities were found to be stil...

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6-10-2018

Modification of the existing maximum residue level for epoxiconazole in beetroots

Modification of the existing maximum residue level for epoxiconazole in beetroots

Published on: Fri, 05 Oct 2018 00:00:00 +0200 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant Agriculture & Horticulture Development Board submitted a request to the competent national authority in the United Kingdom to modify the existing maximum residue level (MRL) for the active substance epoxiconazole in beetroots. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive a MRL proposal for beetroots. Adequate analytical methods for enforcement are...

Europe - EFSA - European Food Safety Authority Publications

2-10-2018

Review of the existing maximum residue levels for cyflufenamid according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Review of the existing maximum residue levels for cyflufenamid according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Published on: Mon, 01 Oct 2018 00:00:00 +0200 According to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005, EFSA has reviewed the maximum residue levels (MRLs) currently established at European level for the pesticide active substance cyflufenamid. To assess the occurrence of cyflufenamid residues in plants, processed commodities, rotational crops and livestock, EFSA considered the conclusions derived in the framework of Directive 91/414/EEC as well as the European authorisations reported by Member States (in...

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28-9-2018

Avian influenza overview May – August 2018

Avian influenza overview May – August 2018

Published on: Thu, 27 Sep 2018 00:00:00 +0200 Between 16 May and 15 August 2018, three highly pathogenic avian influenza (HPAI) A(H5N8) outbreaks in poultry establishments and three HPAI A(H5N6) outbreaks in wild birds were reported in Europe. Three low pathogenic avian influenza (LPAI) outbreaks were reported in three Member States. Few HPAI and LPAI bird cases have been detected in this period of the year, in accordance with the seasonal expected pattern of LPAI and HPAI. There is no evidence to date ...

Europe - EFSA - European Food Safety Authority Publications

27-9-2018

Review of the existing maximum residue levels for tembotrione according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Review of the existing maximum residue levels for tembotrione according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Published on: Wed, 26 Sep 2018 00:00:00 +0200 According to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005, EFSA has reviewed the maximum residue levels (MRLs) currently established at European level for the pesticide active substance tembotrione. To assess the occurrence of tembotrione residues in plants, processed commodities, rotational crops and livestock, EFSA considered the conclusions derived in the framework of Commission Regulation (EU) No 188/2011 as well as the import tolerances and European author...

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27-9-2018

Outcome of the consultation on confirmatory data used in risk assessment for the active substance  copper (I), copper (II) variants

Outcome of the consultation on confirmatory data used in risk assessment for the active substance copper (I), copper (II) variants

Published on: Wed, 26 Sep 2018 00:00:00 +0200 The European Food Safety Authority (EFSA) was asked by the European Commission to provide scientific assistance with respect to the risk assessment for an active substance in light of confirmatory data requested following the first approval in accordance with Article 6(1) of Directive 91/414/EEC and Article 6(f) of Regulation (EC) No 1107/2009. In this context EFSA's scientific views on the specific points raised during the commenting phase conducted with Me...

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26-9-2018

Modification of the existing maximum residue level for flonicamid in various crops

Modification of the existing maximum residue level for flonicamid in various crops

Published on: Tue, 25 Sep 2018 00:00:00 +0200 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant Dienstleistungszentrum Ländlicher Raum submitted a request to the competent national authority in Germany to modify the existing maximum residue level (MRL) for the active substance flonicamid in radishes. Furthermore, in accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant ISK Biosciences Europe N.V. submitted a request to the competent national authority in the Ne...

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25-9-2018

Daiso Holdings Ltd. recalls Daiso Brand Consumer Chemical Products

Daiso Holdings Ltd. recalls Daiso Brand Consumer Chemical Products

The recalled products have not been properly classified according to the Consumer Chemicals and Containers Regulations, 2001, in order to ensure appropriate hazard labelling. These regulations are empowered by the Canada Consumer Product Safety Act. Improper labelling could result in unintentional exposure to these products and lead to serious illness, injury or death.

Health Canada

21-9-2018

Outcome of the consultation with Member States, the applicant and EFSA on the pesticide risk assessment for sulfoxaflor in light of confirmatory data

Outcome of the consultation with Member States, the applicant and EFSA on the pesticide risk assessment for sulfoxaflor in light of confirmatory data

Published on: Thu, 20 Sep 2018 00:00:00 +0200 The European Food Safety Authority (EFSA) was asked by the European Commission to provide scientific assistance with respect to the risk assessment for an active substance in light of confirmatory data requested following approval in accordance with Article 6(1) of Directive 91/414/EEC and Article 6(f) of Regulation (EC) No 1107/2009. In this context EFSA's scientific views on the specific points raised during the commenting phase conducted with Member State...

Europe - EFSA - European Food Safety Authority Publications

21-9-2018

Modification of the existing maximum residue level for clothianidin in potatoes

Modification of the existing maximum residue level for clothianidin in potatoes

Published on: Thu, 20 Sep 2018 00:00:00 +0200 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant Bayer CropScience AG submitted a request to the competent national authority in Germany to modify the existing maximum residue level (MRL) for the active substance clothianidin to accommodate the use on potatoes imported from Canada. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive a MRL proposal. Adequate analytical methods for enforcement are availa...

Europe - EFSA - European Food Safety Authority Publications

19-9-2018

Modification of the existing maximum residue levels for potassium phosphonates in certain berries and small fruits

Modification of the existing maximum residue levels for potassium phosphonates in certain berries and small fruits

Published on: Tue, 18 Sep 2018 00:00:00 +0200 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the applicant LTZ Augustenberg submitted a request to the competent national authority in Germany to modify the existing maximum residue levels (MRLs) for the active substance potassium phosphonates in raspberries, blackberries, currants, blueberries, gooseberries and elderberries. The data submitted in support of the request were found to be sufficient to derive MRL proposals for all crops under c...

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19-9-2018

Modification of the existing maximum residue levels for flonicamid in various root crops

Modification of the existing maximum residue levels for flonicamid in various root crops

Published on: Tue, 18 Sep 2018 00:00:00 +0200 In accordance with Article 6 of Regulation (EC) No 396/2005, the Agriculture and Horticulture Development Council submitted a request to the competent national authority in the United Kingdom to modify the existing maximum residue levels (MRL) for the active substance flonicamid in beetroots, carrots, celeriacs/turnip rooted celeries, horseradishes, Jerusalem artichokes, parsnips, parsley roots/Hamburg roots parsley, radishes, salsifies, swedes/rutabagas, tu...

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13-9-2018

Review of the existing maximum residue levels for fluquinconazole according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Review of the existing maximum residue levels for fluquinconazole according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005

Published on: Wed, 12 Sep 2018 00:00:00 +0200 According to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005, EFSA has reviewed the maximum residue levels (MRLs) currently established at European level for the pesticide active substance fluquinconazole. Considering the information provided by Member States, neither EU uses nor import tolerances are currently authorised for fluquinconazole within the European Union. Furthermore, no MRLs are established by the Codex Alimentarius Commission (codex maximum residue ...

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11-9-2018

Risk assessment of substances used in food supplements: the example of the botanical Gymnema sylvestre

Risk assessment of substances used in food supplements: the example of the botanical Gymnema sylvestre

Published on: Tue, 28 Aug 2018 00:00:00 +0200 Botanicals and preparations derived from these are among the substances frequently added to foods and food supplements, yet the safety of many botanicals has not been systematically assessed. In the context of the EU‐FORA fellowship programme, the fellow performed an assessment on the safety of the botanical Gymnema sylvestre, in accordance with EFSA's guidance on the assessment of safety of botanicals. Although preparations of G. sylvestre are marketed as f...

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11-9-2018

Modelling of inactivation through heating for quantitative microbiological risk assessment (QMRA)

Modelling of inactivation through heating for quantitative microbiological risk assessment (QMRA)

Published on: Mon, 27 Aug 2018 00:00:00 +0200 EFSA regards the household as a stage in the food chain that is important for the final number of food‐borne infections. The fate of a pathogen in the private kitchen largely depends on consumer hygiene during preparation of food and on its proper cooking, especially in the case of meat. Unfortunately, detailed information on the microbiological survival in meat products after heating in the consumer kitchen is lacking. The aim of the study was to improve th...

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11-9-2018

Assessment of occupational and dietary exposure to pesticide residues

Assessment of occupational and dietary exposure to pesticide residues

Published on: Mon, 27 Aug 2018 00:00:00 +0200 Plant protection products (PPPs) are pesticides containing at least one active substance that drives specific actions against pests (diseases). PPPs are regulated in the EU and cannot be placed on the market or used without prior authorisation. EFSA assesses the possible risks of the use of active substances to humans and environment. Member States decide whether or not to approve their use at EU level. Furthermore, Member States decide at national level on ...

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4-9-2018

Outcome of the consultation with Member States and EFSA on the basic substance application for milk for use in plant protection as fungicide

Outcome of the consultation with Member States and EFSA on the basic substance application for milk for use in plant protection as fungicide

Published on: Mon, 03 Sep 2018 00:00:00 +0200 The European Food Safety Authority (EFSA) was asked by the European Commission to provide scientific assistance with respect to the evaluation of applications received by the European Commission concerning basic substances. In this context, EFSA's scientific views on the specific points raised during the commenting phase conducted with Member States and EFSA on the basic substance application for milk are presented. The context of the evaluation was that req...

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1-9-2018

Multiple “Dr. King’s” homeopathic and “Natural Pet” veterinary products recalled due to potential microbial contamination

Multiple “Dr. King’s” homeopathic and “Natural Pet” veterinary products recalled due to potential microbial contamination

Health Canada is advising consumers and pet owners not to use homeopathic and veterinary products made by King Bio Inc. and labeled as "Dr. King's," "Dr King's Natural Pet" or "Natural Pet." These products may pose a health risk to people and pets, especially children, pregnant women and those with compromised immune systems, because of potential microbial contamination. According to the United States Food and Drug Administration, high levels of microbial contamination were identified at the manufacturin...

Health Canada

1-9-2018

Acknowledgement:EFSA  wishes  to  thank  the  rapporteur  Member  State  Denmark  for  thepreparatory work on this scientific output.Suggested citation:EFSA (European Food Safety Authority), Brancato A, Brocca D, Carrasco Cabrera L,De Lentdecker C, Erdos

Acknowledgement:EFSA wishes to thank the rapporteur Member State Denmark for thepreparatory work on this scientific output.Suggested citation:EFSA (European Food Safety Authority), Brancato A, Brocca D, Carrasco Cabrera L,De Lentdecker C, Erdos

Published on: Fri, 31 Aug 2018 00:00:00 +0200 According to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005, EFSA has reviewed the maximum residue levels (MRLs) currently established at European level for the pesticide active substance napropamide. To assess the occurrence of napropamide residues in plants, processed commodities, rotational crops and livestock, EFSA considered the conclusions derived in the framework of Directive 91/414/EEC as well as the European authorisations reported by Member States (incl...

Europe - EFSA - European Food Safety Authority Publications

1-9-2018

Review of the existing MRLs for fenbuconazole

Review of the existing MRLs for fenbuconazole

Published on: Fri, 31 Aug 2018 00:00:00 +0200 According to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005, EFSA has reviewed the maximum residue levels (MRLs) currently established at European level for the pesticide active substance fenbuconazole. To assess the occurrence of fenbuconazole residues in plants, processed commodities, rotational crops and livestock, EFSA considered the conclusions derived in the framework of Directive 91/414/EEC, the MRLs established by the Codex Alimentarius Commission as well...

Europe - EFSA - European Food Safety Authority Publications

30-8-2018

National summary reports on pesticide residue analysis performed in 2016

National summary reports on pesticide residue analysis performed in 2016

Published on: Tue, 07 Aug 2018 00:00:00 +0200 In accordance with Article 31 of Regulation (EC) No 396/2005, European Union (EU) Member States have to communicate to the European Food Safety Authority (EFSA) the results of their official controls on pesticide residues in food. In the framework of this communication, the EU Member States, Iceland and Norway provided a short summary report outlining the main findings of the control activities during the reference year. This technical report is the compilat...

Europe - EFSA - European Food Safety Authority Publications

25-9-2018

Pelgraz (Accord Healthcare Limited)

Pelgraz (Accord Healthcare Limited)

Pelgraz (Active substance: pegfilgrastim) - Centralised - Authorisation - Commission Decision (2018)6288 of Tue, 25 Sep 2018 European Medicines Agency (EMA) procedure number: EMEA/H/C/003961/0000

Europe -DG Health and Food Safety

24-9-2018

Lenalidomide Accord (Accord Healthcare Limited)

Lenalidomide Accord (Accord Healthcare Limited)

Lenalidomide Accord (Active substance: lenalidomide) - Centralised - Authorisation - Commission Decision (2018)6237 of Mon, 24 Sep 2018 European Medicines Agency (EMA) procedure number: EMEA/H/C/4857

Europe -DG Health and Food Safety